BISMILLAH....

"Orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwa mereka, lebih besar derjatnya disisi Allah, dan mereka itulah orang mendapat kemenangan. "_(at-Taubah : 20)

Sabtu, 24 Januari 2009

Diari_ Pena Sang MUJAHIDAH


Salamun ‘alaik ya ihkwan wa akhwat? Ana jayyid jiddan,syukrillah ana bilkhair alhamdulillah...

Wa ana alhamdalah tika diberi peluang dan kelansungan masa meskipun masa diri ini kian di ‘salami’ tarbiyah yang xda henti menjengah pawagam iman.Alhamdalah, Tuhan Maha Mulia, tidak sekalipn Dia bisa membiarkan hamba2NYA melayan panggilan ‘lagho’ yang menggemari insan2 yang beriman.

Seperti kelaziman yang ana terus lazimi dengan istiqomah, hari ini trus shj ku panjatkan kesyukuran dan masyghul ku berzikir pada al Haq. perjuangan perlu ku truskan. Semangat dan azam dari kalam iman buat hari2 mendtg serasa menguatkan tinta langkah seorang mujahidah di medan kota ilmu mahupun medan tarbiyah.

Seraya ana jadi teringat pada judulnya buku yang berbunyi, La Tahzan a.k.a. JANGAN BERSEDIH. Motivasi dari sang pena( Dr. ‘Aidh Abdullah Al-Qarni) penuh warna warni ibarat warna pelangi yang menyirna hati2 mujahid wa mujahidah.. “SEMANGAT DAN AZAM UNTUK HIDUP HARI INI TANPA KESEDIHAN, TANPA KERESAHAN, TANPA KEMARAHAN, TANPA KEDENGKIAN DAN TANPA KEBENCIAN”

Moga diri berjaya dengan janji ALLAH, yakni trus myuburkn husnuzzhon di klangan sahabiah mahupun sahabat fillah yang lain.

Tidak lupa ingatan ini trus shj tertancap pd mad’u2 yg takda perinya ku cintai.

UMMU SAKINAH_mawarku yg luar biasa durinya dlm juangannya bermujahadah.

KHADIJAH_mawarku yg riang mewarnai halaqoh dek kecerdasan mindanya.

FATIHAH_jua mawarku yg bisa memandu halaqoh dek bahagia ketawanya yang lagi

mengindahkan permandangan mata.

AFIFI_mawarku yang lagi mengasyikkan dek penjagaan duri mawarnya agar xmudah

didekati.apa lg kepekaannya kembalikn takjubku pd ciptaan ALLAH.

IRMA FATIN_persis mawar yang mendambakan perhatian dari kasihnya,kecintaannya

pd fillah adalah yg tawadu’ penh ku tonton.

FARHANAH_dan mawarku yg bisa mengetuai deretan mawar2 yg lain.kelihatan mudah

di petik,namun awas,durinya ibarat punya racun demi peribadi yang

terhiasi indah.

Dan mad’u2ku dr serata pelusuk bumi ALLAH. Untuk kalian, doaku trus menemani malam2 kita menangis merindui keizzahan beribadat di sepertiga malam.Antum adik2ku,anak2ku………antum,

-luqman hakim -ainul sarihin

-saiful ghafar -fara waheda

-sufian -lisa

-hakimi -ummu sa’adah

-syafiq ismad -ismi islamiah

Dan,

Kerinduan begitu terasa sekali sehinggakan bukanla setitik dua air mata bisa aliri di wajah dek terlalu merindui malam2 ku bermadah bersama Pencinta. Malam2 yang trus ku selimuti jasad dengan hembusan bayu sejuk mendingin kerana merindui keizzahan ‘ibadat di sepertiga malam. Bagaimanakah ini ? Aku tidak lnsg layak menapak langkah kaki ini menuju pintu syurgaMU, tp tidakla jua ku sanggup ke nerakaMU.

Duhai sahabiahku fillah yang, andai matamu melata liar menjamah pena ini, xda hadiah harus ku bayar ats kesudian antum bersama dalam perjuangan kala kta bersama beraksi di medan.Andai jua ku punyai emas dan harta seisi dunia, xkan juga ku mampu lunasi permata yang bernama halawatul ukhuwah yang antum berikan pada ana. Doaku, hanya al Hakam(pengadil) yang bisa membayar antum di syurga kelak. Semoga kita bisa riang melagukan melodi zikrullah di atas sejadah cinta mendoakan kebahagiaan bersama.

Akhir kalam, madah dari tawadu’ iman buat kita sama2 khayal dalam kemabukan bermunajat pd ALLAH..

KU BERSIMPUH DALAM TAUTAN AQIDAH BERSAM AKHWAT2 TERCINTA DALAM KESYAHDUAN HALAQOH.JASAD TERASA BAHAGIA KALA DIRI MERELAKAN IMAN DIBADAI DAN DILIMPAHI MESRA FILLAH LANSUNG DARI PEMBERIAN ALLAH.

DAN LENGKAP TERASA DI NURANI DEK KERANA TELUS DAN TAWADU’ DOA DARI IHKWAN YANG DIKASIHI. SUNGGUH, NURANI INI BENAR MERINDUI TIUPAN BICARA MUZAKARAH LANTARAN MUQABALAH KEDUA PENCINTA ALLAH INI.

MUQABALAH YANG MENCIPTA SUASANA LIQA’ HALAQOH KERANA TUNTUTAN PERMINTAAN-NYA. APABILA ALLAH MENGKEHENDAKI, HATTA IA TERJADI_MASYAALLAH.

AKU JATUH CINTA KERANA JATUH CINTA PADA ALLAH. ITU YANG DIKEHANDAKI-NYA.

AMIN.............”

Wasalamun ‘alaik....

Salam el Jahsy

Du’a for world peace of palestine...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan