BISMILLAH....

"Orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwa mereka, lebih besar derjatnya disisi Allah, dan mereka itulah orang mendapat kemenangan. "_(at-Taubah : 20)

Ahad, 27 September 2009

Muhasabah cintaku...!!!!!!!

Muhasabah cintaku...!!!!!!!

RAMADHAN 29....

_6.00 a.m.
subuhku cantik, ya Allah..ubunku sejuk sekali, jasad terasa sakit...namun bagaikan penawar dosa. Subhanallah, enak sekali muhasabah cintaku kala ini. cintaku di atas sajadah mendamba wajahMu. Aduh, berat mata saat ini, bagaimana ni? Sedang pula musyaf di tangan ku, ah biar dua atau tiga m/s, janji tetap janji.

_4.16 p.m
ALLAHUAKBAR, ALLAHUAKBAR!!
Na’uzubillah, asar sudah!! Apa yg telah terjadi..?? harus kenapa pula ada wajah-wajah di sekelilingku? Mengapa ni? Umi menangis? Tapi kenapa?..........arghh.!!!
“sabar rohan, sabar ya. Ingat Allah. Enti bagaikan koma sedari subuh td. Enti terus rebah bersama telekung sbaik selesai solat subuh pg tadi. Beberapa kami panggil, lnsung tiada reaksi. Kata doktor, enti cedera teruk bhgn dalaman, subhanallah enti buat kami betul-betul resah. Kami lnsung tak ada kekuatan untuk apa2 ‘persediaan’...”

Hatiku berbisik..

..................‘persediaan.? Sedia utk apa? apa y sbnrnya y tlh jadi?’
“umi, bleh ceritakan pd rohan? Apa pun yg berlaku, ana asif, wallahi asif jiddan. Kenapa tiba-tiba bisa jadi saatnya asar kala ni? Rohan rasakan baru shj usaikn fardhu sbuh td? Kenapa mereka cakap ana koma? Ya Allah, rohan betul2 bntu, lnsung tdk fhm...umi.......” hatiku rimas sndri dgn sgla psoaln2 ini.
Terdengar esak dr umi, hibanya kedengaran..aduh,pilunya hati dek tdengar tangisannya..

“iya dik, tak mengapa..rehatkan kondisi diri tu dulu ya? Enti dalam keletihan, td nafas juga seperti penat. Eloklah jangan difikirkan apa yang terjadi, plz rest enough ok..?” abg mencelah..

‘arghh, persoalan ku tidak dijawab lnsung, harus bagaimana ign rehat??’ hati kecil memberontak.

AKHIRNYA...usai solat asarku,

“oh, ‘dia’ lg yg mjdi asbab kekalutan dalam baitilku ini. habis kalut umi ayah ‘menghalaunya’...habis lg ribut sahibah2ku belaka, ukht cintaku lg resah lntrn jarak memisahkn kndisi dhaifku dgnnya...”

(ukht hbibati, rohan asif ya.adik kecik dambakn kmfn drmu kerana mjadi penyebab pd air matamu..akhwat2ku fillah, ana juga asif kerana mbutuhkan keriangan antunna di mlm syawal semata2 memikirkan keadaan lemah jasad ini. namun jazakillah, doa kalian ternyata solehah. Mata ini celik juga kerana doa2 antunna, selain doa tangis umi ayah.)

Rupanya ‘hanbal’ lah asbab akan keributan pada kndisi diri, iya makhluk halus. Namun dirinya punya status selaku muslim.. hatinya terpaut di jalan salah yang ternyata lg haram perlakuanny selaku hamba yg bertuhankan ALLAH.. Hanbal ini, yang telah memilih hatiku utk merasa kasih dan sayang. Hanbal ini, yang telah kabur imannya.. hanbal ini, yang telah hilang muhasabah cintanya pada ALLAH. Dan HANBAL, HANBAL & HANBAL.................

Baru ku sedar, kisah ‘koma’ku adalah kerana si hanbal..
(hanbal oh hanbal...........)

YA ALLAH!!!!
_’21 message receive’...

Tak pernah sekali telefonku menerima sebanyak ini kiriman wrkah. Kalut, terketar2 jemari memicit punat buat menatap kesemuanya.....

_1 message........
”rohan, cepat sedar ya.?”

_2 message..........
“Tuhan, kuatkan ukhti rohan..kami mendambanya lg di taman talaqi sini. Banyak lg agenda ign ku usaikan bersamanya, subhanallah perkenankan doa aku buatnya. Kuatkan tbuhnya, hatinya milikMU ya ALLAH, bukan milik makhluk itu.’dia’ musuh kami, ‘dia’ musuh musuh rohan jua. Ilahi, sampaikan kekuatnku buatnya, hamba rayu Tuhanku..”

_3 message........
“rohan, akak tggu d sini.. akak yakin adik akak. Adik akak kuat, akak betul yakin dik.!! Bertahan sikit shj lg ya?”

_4 message.......
“adik kecik !!! bertahan ya. Akak yakin rohan boleh ‘menang!! TAKBIR!!”

_5 message.............
“salam rohan, akak ucapkn salam EID FITRI, maafkan akak selama perkenalan kita. Yakin dik, hati ini meyakini, Eidul Fitri akan datang, pasti kita bisa bersama lg, kn? InsyaALLAH...”

_6 message.............

_ ............21 message...............

Huk huk, basah rupanya telefon dalam genggaman tanganku. Subhanallah dari tangisku rupanya.

( oh mawar2ku syg, pilunya rasa hati.. betapa diriku bikin kalian dalam keresahan, maafkan ana. Wallahi, ana cinta kalian. Ilahi, mereka anugerah terindah buatku)

SYAWAL 1....

Hening pagi, takbir itu ya Allah... Lagu pling indah di halwa telinga ini.
Huk huk, ada tangis lg d wajah ini,
‘ syukrillah Allahku habibi, aku bisa lg di rezekikan u mendengar takbir buat meraikan syawal ini.’

SYAWAL 4.........

Aku koma lagi....... keributan yang sama, kekalutan yg juga sama...serta resah pd ukhti2 cintaku yg sama, habis saat2 malamnya di usaikan dengan solat hajat, mathurat serta sedekah doa mereka. Aduh, ada kah lg mutiara air mata yg gugur keranaku????

DAN SYAWAL SETERUSNYA.......

Diriku kembali dhaif dalam koma..sakitnya.... Sakit sekali, namun itulah yang bernama MUHASABAH CINTA. Kuatknlah ku ya Allah, lindungilah aku dari putus asa...
JIKA AKU HARUS MATI, MAKA PERTEMUKAN AKU DENGAN MU....( antara bait2 melodi nasyid EDCOUSTIC , yg mbantu muhasabah cintaku pada Allah..)

DAN SAAT INI, SYAWAL SEKARANG.........

Setelah koma lg, akhirnya hanbal ‘CERAIKAN’ aku.. oh Tuhan..!!!! tiada lg ‘dia’ sebagai ‘suami’ ku..

‘umi, ayah. Rohan syukran.... ukhti murobbiah, rohan cnta enti, rohan syg ukhti. Ukhti cnta rohan dan zaujan, rohan syukran. ‘ukhti fateh’, rohan juga syukran... dan akhwat2 serta para mad’u, ana syukran..... JAZAKILLAHU KHOIR. Butir-butir cnta air mataku buat kalian, teringat semua yang Kau berikan padaku...

Oh.... MUHASABAH CINTAKU PADA MU..

Dan buat jasad yg masih menerima sakit, terimalah shj.. sakit yang msih terasa, itulah penawar dosa, itulah kaffarah..

_asy-SYU’ARA’
“ dan apabila aku sakit, Dialah yang menyembuhkan aku, “

( semoga kisah ini menjadi tauladan...demi nkmat ukhuwah, demi nkmat SAMARAH ( sakinah mawaddah wa rahmah yg dicari dalam paduan ketaatan buat ALLAH.. Allah hadirkan ujian, itulah komunikasi Dia utk kita....)
Betul kan???

Allahu Ta’ala ‘alam bis sawab.....
_ srikandi Zainab Jahsy

6 ulasan:

  1. Assalamu'alaikum.

    Salam sayang dan cinta buat ukhti yang dikasihi. Asif jiddan atas apa yang terjadi pada ukhti Rohan. Hanya mampu meletakkan diri di perspektif akhwat yang lain, semoga diri ukhti Rohan terus bermujahadah dengan cinta dan kasihnya pada Allah.

    Good job, dear Heart. I hope you well.

    Semoga kasih sayang akhwat membawa kita semua ke syurga. Ameen.

    Dan semoga sentiasa dalam naungan rahmat dan kasihNya.

    BalasPadam
  2. Salam a'laik ya ukhti..semoga diberi kekuatan mujahadah...ingin bertanye siapakah ukhti Rohan?Adakah itu nama lain bg ukhti..Asif kerana bertanya

    BalasPadam
  3. salam'alaik mujahid luqman...
    maaf atas ktrlwtan wrkah..
    pedoman dr kisah ini,biarlah kita hnya sama-sama mendoakan agr kekuatan u bermujahadah terus-menerus,di mana bukan sahaja u ukhti rohan, tetapi buat kita semua....
    siapa gerangannya ukhti rohan, 'asif biarlah sahaja ia mjadi rahsia kita semua.mudahan kita mampu menaruh prasangka yang baik untukny yang tidak ingin mencerminkan wajahnya,namanya serta peribadinya...
    allah'alam...
    syukran mujahid luqman..
    jazakallah.

    BalasPadam
  4. alhamdulillah mg ukhti rohan terus gagah!!
    tiada siapa dpt pegang/kawal hati ukhti rohan melainkan Sang Pencipta
    syg adik kecik ini sgt2 ;)

    BalasPadam
  5. subhanallah, pasti sahaja ukhti ini riang hatinya dek krn kak long d sna sntiasa mdoakn hatiny trus thabat dimilki ALLAH...
    benar ukhti, hatinya adlah mutlak milik SANG KHALIQ...
    rohan say ; SAYANG UKHTI KRN CINTA ALLAH...

    BalasPadam
  6. Bismillah.

    Salam'alaik ukhti habibati.

    Rindu ana pada tinta pena ukhti.
    Pujuklah hati ini dengan karangan dan lagu iman yang berkumandang di halaman monolog ukhti. Ana akan tunggu dengan penuh harapan. Salam sayang ana untuk ukhti habibati.

    Bitaufikwanajah.

    Asif, I miss you so...

    BalasPadam