BISMILLAH....

"Orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwa mereka, lebih besar derjatnya disisi Allah, dan mereka itulah orang mendapat kemenangan. "_(at-Taubah : 20)

Selasa, 3 Ogos 2010

mehnah wa tribulasi..


HAND MOUTH DESEASE.?? erk apa tu?"

"ok, sebenarnya sakit ni kebanyakan yg terkena jgkitan adalah kanak2. and usually it due and cause by environment around us. kiranya awak ni kalangan yg terkena jgkitan lah, jarang orang dewasa terkena tp tak bermakna orang dewasa selamat dari penyakit ni."

terdiam diri ni sebaik menerima ziarah sakit dari perkhabaran doktor. sudahlah baru beberapa hari kebah dari demam panas dek jatuh tangga. tak sampai bebrapa hari dari kebahnya demam, sakit lain dah pun tunggu nak 'attack' jasad yang sedia lemah ni.

'syafakilah hati, syafakillah jasad.!' suara hati memujuk. sabar, emosi pun dah tunggu nak meletup aja ni, aduhai sabar2.

iya, ini sebahagian cuma dari plot cerita ana buat beberapa hari sudah.
HAND-MOUTH DESEASE? padanlah bintik2 merah di tapak tangan dan tapak kaki terasa lain macam sakitnya, sampaikn akhwat fillah mengandaikn campak (na'uzubillah). dan padanlah jua hati ni beriya sangat utk pulang menatap wajah mak.
beberapa hari sebelum menerima kaffarah ini, ntah mgpa ana kerap bermain dgn emosi, pantang terasa, nangis hingga sedu sedan, astaghfirullah. jua ntah mgpa, hati ini kerap bermonolog memujuk diri dgn madah alhikam agr muara hati tsabat pd Allah, tapi kenapa terasa keseorangan kian meyeksa nafas hingga menyesakkannya yang akhirnya menatijahkan ketidak selesaan.

akhwat fillahku, pemilik khaulah. tempat ku muntahkan semuanya rasa hati dari emosi ni. nangis persis anak kecil di hadapannya, aduhai. masyaAllah rasa malu dek tangisan ini padanya, namun inilah kesempatannya. kesempatan untuk menggunakan seorang sahabat sebagaimna terkalam dari firman2 Allah perihal indahnya ukhuwah itu.

'ukhti khaulah, ana menyayangimu bukan kerana setia telingamu mendengar rintihanku, tapi kerana daku terhibur dalm esakku dgn kasih ukhuwahmu dari didikan ayatul furqan.jazakillah hubb'

lantas esok harinya, hati memutuskn untuk pulang. itulah y terbaik. subhanallah rupanya mak kebetulan berada berhampiran, Allah perancang terhebat. dimudahkan urusan ibunda utk mengmbil anak cintanya ini dan mudahnya urusanku untuk menemuinya. elok shj pulang, bintik2 merah terus naik hinga sekian jari jemari, subhanallah sakitnya. kaki juga terpaksa ana paksa diri untuk gagah di seret sana/i. tumpah air mata mak dan pilu sebak hati ini terlihat air matanya. aduh berdosa sungguh ana merasa lntas bikin hati ibu tua ini kesusahan. sakit bgni, hati banyak menginsafi dosa yang banyak tak terkira.


"

"Tangisan seorang pendosa lebih ALLAH cintai daripada tasbih para wali" sabda Nabi Muhammad s.a.w. ............. hati tersenyum memuji Allah.

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu ,pada hal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui."
_(Al- Baqarah:216)

hebat sekali pujukan dari Nya ini, hatta mehnah dan tribulasi bagaikn pujukan meminta hati berlapang dada pada sang Khalik.

akhwat2 filah, bukanlah beriya2 jemari ini bertinta menyusun plot kisah tarbiyah ku, tapi teringin sekali ana memenuhi hajat hati untuk berkongsi.. bahkan sememangnya ana sangat inginkn perkongsian demi mengosongkan ruang hati ini dari saratnya wadah yang bisa membawa kepada futur yg ana sangat takuti. masakan tidak, hati pernah terlintas dan keluh kesah dek segala hujanan tarbiyah dari Allah (na'uzubillah). letih dan tiada seri maya yang sepatutnya menjadi penghias di wajah seorang yang pernah bercita2 untuk menjadi serikandi perisai Nabi, ALLAHUAKBAR..

tatkala sedang menerima kunjungan HAND-MOUTH DESEASE ini, ana berehat + mencari sakinah di baitil. alhmdulillah, jasad ini ditatang penuh minyak dari mak. lnsung u mengambil air, tidak diizinknnya, sebak hati ni. namun itulah jua akn dilakukan mana2 pun ibunda kita semua.
sementelah dalm kondisi kerehatan, nyata Allah selalu menemani dgn iringan doa yang dimakbulkan. ykni kerajinan utk beristiqamah dgn kitab tafsir pemberian ukhti cinta, serta dimudahkan kemesraan jalinan ukhuwah dgn semua akhwat fillah. ibu n abah juga senantiasa tidak lupa pada kakak ini, senantiasa juga khbr dari kasihmu ibu tidak putus pada kakak, sayang ibu dan ummu iman lillahi.

selang esok hari, subhanallah akhwat fillah hajat utk ziarah, ternyata di rumah Allah merancang cantik susunan jadual buat ana, agr jauhi dari kelalaian. terlihat seri wajah akhwat2 yng menziarah, nyata 1 asbab kpd kesembuhan jasad ni. jazakumullahu katsir sayangku fillah.

ada sahaja kiriman sms yang diutus pada ana sebagai doa yang akan terakam indah dalam hati selamanya.
syukur, mehnah tribulasi. ASBAB kepada musafir da'wah yang tsabat perlu kpd ke'istiqamahan. berlapang dada, dan berprasangka pada Ilahi kunci solusi kpd emosi yg sarat ini. solusi kepada permasalah ummat, usrah, baiti jannati wa bait al muslim dan sebagainya yang bersarang tebal dalam ruangan hati.

menah jua tribulasi, tidak hanya sekali menziarahi kita wahai akhwat fillah sekalian, malahan siap siaga lah krn ia bakal datang lagi. barangkali beserta ujian yg lebih hebat, wallah'alm.

Diriwayatkan dr Abu Hurairah radhiallahu ‘anh, bhw Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: "Apabila Allah menghendaki kebaikan ke atas seseorang, Dia akan mengujinya dgn kesulitan.."

wallah'alam bis sawab.
yang baik nyata tsabat dari Allah, dan yang salah silap hanya dari ana, penulis serba dhaif serta srikandi naif di jalan Allah. namun dari dhaif dan naif, semoga lahir ibadah yang tawadhu' demi syi'ar Islami, ALLAHUAKBAR!!




1 ulasan:

  1. ukhti, semoga tabah..

    "Dan Nabi s.a.w. bersabda -riwayat Anas r.a.: "Sesungguhnya besarnya balasan - pahala - itu menilik besarnya bala' yang menimpa dan sesungguhnya Allah itu apabila mencintai sesuatu kaum, maka mereka itu diberi cubaan. Oleh sebab itu barangsiapa yang rela - menerima bala' tadi, ia akan memperolehi keredhaan dari Allah dan barangsiapa yang marah-marah maka ia memperolehi kemurkaan Allah pula." (Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi)

    BalasPadam